BATARYA dolum istasyonunda deşarj olan batarya çıkarılarak, hazırda bekletilen şarj edilmiş diğer batarya araca 30 saniyenin altında el değmeden robotlar tarafından monte edilebiliyor. Batarya değişim teknolojisi üzerine, değerlendirmelerde bulunan elektrikli araçlara batarya değişim hizmeti veren Çin ve Almanya ortak sermayeli INFRADianba Üst Yöneticisi (CEO) Alexander Yu Li, Avrupa’da e-taksiler için batarya değişim istasyonunu ilk olarak Berlin’de kurduklarını söyledi. Bataryaların insan eli değmeden makine tarafından 2.5 dakikada otomatik olarak değiştirildiğini anlatan Alexander Yu Li, “Batarya değiştirme süresinin yeni teknolojilerle 27 sanayiye kadar düştüğünü” kaydetti.
‘ÇOK YAVAŞ ŞARJ YAPIYORUZ’
Alexander Yu Li, Çin’in başkenti Pekin’de 150 petrol istasyonunda şimdilik e-taksilere batarya değişimi yapıldığını belirterek, böylece taksi filosunun bataryalarının uzun ömürlü olduğunu ve istasyonda bataryalarla akıllı şebekelere enerji deposu görevi gördüklerini söyledi. Değişik modellerde üretilen otomobil bataryalarının değiştirilmesi için bataryalara bir çerçeve yapılması gerektiğini belirten Alexander Yu Li şunları söyledi: “Değişik modeldeki elektrikli araçlar için Avrupa’da otomobil üreticileriyle çalışmak istiyoruz. Aynı zamanda elektrik enerjisi üretici ve dağıtıcıları ile şehirlerin altyapısını etkili şekilde kullanmak için beraber çalışmak hedefimiz. Batarya değişim istasyonlarında, müşteriler, uzun süre beklemeden batarya değişim hizmeti alabiliyor. Evde yapılan hızlı şarj bataryanın ömrünü kısaltıyor. Biz burada çok yavaş şarj yapıyoruz. Şehirlerin altyapısını da zorlamıyoruz.”
‘TÜRKİYE İLE ÇALIŞMAK İSTİYORUZ’
“Bizim şarj istasyonları bataryaları yavaş yavaş şarj ederken filo şirketleri işlerine odaklananabilir. Şarj süresini araçların operasyon zamanlarından kesmeden kolayca halledebiliyor. Elektrikli araçlar iklim değişikliğine karşı iyi bir seçenek. Fakat bu araçlar için yeni altyapı yatırımlarına ihtiyaç var. Şimdi elektrikli hareketlilik zamanı. Fakat gelecek 20 yılda başka teknoloji olabilir. Bizim uzun süreli yatırımlara odaklanmamız gerekir. Türkiye, Asya ve Avrupa arasında çok önemli bir pazara sahip. Gelecek 20 yılda altyapıda ve yeni projelerde büyük potansiyeli var. Türkiye’nin de elektrikli hareketlilikte batarya değişim teknolojisine bakması gerekir. Çünkü bu teknoloji filo ve kamu araçları için çok pratik çözümler sunuyor. Ayrıca Türkiye elektrikli otomobil ile önemli bir proje başlattı. Şu aşamada bile yerli otomobilin çok başarılı olacağını söylemek mümkün. Biz de bu konuda Türkiye ile çalışmak istiyoruz.”