Türkiye’nin de Dahil Olduğu Ülkeler Savaşın İlk 2 Ayında Fosil Yakıtlar için Rusya’ya 63 Milyar Euro Ödedi

Almanya, İtalya ve Çin en çok ithalat yapan ülkeler olurken, bunları Hollanda, Türkiye ve Fransa izledi.

Türkiye’nin de Dahil Olduğu Ülkeler Savaşın İlk 2 Ayında Fosil Yakıtlar için Rusya’ya 63 Milyar Euro Ödedi

Enerji ve Temiz Hava Araştırma Merkezi (Centre for Research on Energy and Clean Air, CREA) tarafından Rusya’nın petrol, doğalgaz ve kömür sevkiyatları ile boru hattı ihracatının ayrıntılı yeni incelemesine göre, Rusya’nın Ukrayna’ya karşı savaşının ilk iki ayında fosil yakıt ihracatından elde ettiği gelir, 63 milyar euroya yükseldi.

Ukrayna’da süregelen savaşa rağmen, boru hatları aracılığıyla devam eden petrol ve doğalgaz ithalatı ve yüksek yakıt fiyatlarının birleşimi, Rusya’nın ihracat gelirinin hâlâ önceki yıllara göre çok daha yüksek olduğu anlamına geliyor. 

Almanya, Rus fosil yakıtları için tahmini 9,1 milyar euro ödeyerek en büyük ithalatçı olurken, İtalya Rusya’ya 6,9 milyar euro, Çin 6,7 milyar euro, Hollanda 5,6 milyar euro, Türkiye 4,1 milyar euro ve Fransa 3,8 milyar Euro ödedi. AB, Rusya’nın yaklaşık 44 milyar euro değerindeki petrol, doğalgaz ve kömürden elde ettiği toplam gelirin %71’inden sorumluydu.

AB halihazırda Ağustos ayından itibaren bir kömür ambargosunu kabul etti ve Avrupa Komisyonu’nun önümüzdeki günlerde 30-31 Mayıs’ta yapacağı toplantıda petrol ithalatını yasaklanmasını önermesi bekleniyor.

Türkiye En Çok İthalat Yapan İlk Beş Ülke Arasında

Araştırmaya göre, Türkiye savaşın başlangıcından bu yana Rusya’dan en çok fosil yakıt ithal eden dünyadaki ilk beş ülke arasında yer alıyor. Türkiye’nin 4,1 milyar Euro tutarındaki fosil yakıt ithalatı doğalgaz, ham petrol, petrol ürünleri ve kömürü kapsıyor.

Büyük petrol şirketleri de Rusya ile iş yapmaya devam ediyor. CREA; Exxon Mobil, Shell, Total, Repsol ve BP gibi petrol şirketleri ile bağlantılı tesislere veya gemilere fosil yakıt teslimatlarını inceledi.

CREA Baş Analisti Lauri Myllyvirta, “Tüm hükümetleri ve Rus fosil yakıtlarının kurumsal alıcılarını, herhangi bir geçiş döneminde alımları sona erdirmeye ve cezalandırıcı tarifeler uygulamaya teşvik ediyoruz. Bugünden yatırım yapmaya başlarsak, tüm fosil yakıt ithalatları orta vadede temiz, fosil olmayan enerji ve enerji verimliliği önlemleriyle değiştirilebilir. Bu, daha büyük ekonomik, sağlık ve ulusal güvenlik getirileriyle, yalnızca fosil yakıtların küresel ticaret akışlarını yeniden düzenlemekten çok daha etkili olacaktır” dedi.

Rusya’nın fosil yakıt sevkiyatlarının dörtte biri beş ülkedeki altı AB limanına ulaşıyor: Rotterdam (Hollanda), Maasvlakte (Hollanda), Trieste (İtalya), Gdansk (Polonya) ve Zeebrugge (Belçika). Bu ülkeler satın almaları ve aktarmaları sona erdirmek için harekete geçerse, son derece etkili düğüm noktaları olarak hareket edebilirler.

CREA’nın araştırması ayrıca mevcut sınırlı yaptırımların bile etkili olduğunu gösteriyor: Rusya’dan yabancı limanlara ham petrol sevkiyatları, işgalden önceki Ocak-Şubat ayına kıyasla Nisan ayının ilk üç haftasında %20 düştü.

Rusya’nın ihracatı için Hindistan, Mısır ve diğer “alışılmamış” destinasyonlara yapılan petrol sevkiyatlarında net bir artış oldu, ancak bu, Avrupa’ya yapılan ihracattaki en mütevazı düşüşü dahi telafi edecek kadar yakın değil.

Admin

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER