Türkiye’den yola çıkan Alman plastik atıklarının, Vietnam’a gönderilmek üzere Yunanistan’da gemiye yüklenmesi durduruldu.
Yunanistan atık sevkiyat yetkilileri ve COSCO nakliye hatları, Avrupa atıklarının ihraç edilmesini önleme amaçlı bir koalisyonu temsilen Basel Eylem Ağı (BAN) tarafından dün sabah kendilerine gönderilen bir uyarı mektubu üzerine harekete geçti.
Çevre örgütleri COSCO PRIDE gemisinin, Türkiye’ye gönderilen ancak şimdi Vietnam‘ın Haiphong kentine yeniden ihraç edilmesi planlanan Alman plastik atıklarıyla dolu 37 konteynerin bu ülkeye vardığını öğrenmişti. Uyarı mektubu üzerine, Yunanistan gümrük makamlarının talepleri üzerine konteynerlerin şimdilik Yunanistan’da, Pire Limanı’nda bekletildikleri Asya’ya açılmayacakları doğrulandı.
Türkiye’de çürümeye terk edilmişlerdiAtıklar geçen yıl Almanya’dan Türkiye’ye gönderilmiş; ancak ithalatçı firma, Türk hükümetinin karışık ve kirli plastik atık ithalatını kısıtlamaya başlamasıyla atık ithalat lisansını kaybettiği için çürümeye terk edilmişti.
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Almanya hükümetinin atıkları geri almasını sağlamaya çalıştı, ancak Alman hükümeti bu talebi karşılamayınca Türkiye hükümeti konteynerleri üçüncü ülkelere ve bu ülkelerden en çok Vietnam’a ihraç etmeye karar verdi.
Konteynerlerden haberdar olan çevreci gruplar, Yunanistan Pire limanına kadar atıkların izini sürdü. Benzer şekilde, yine Almanya tarafından reddedilen plastik atıkla dolu 16 COSCO konteynerinin de bu yılın başlarında Türkiye’den Pire’ye ve oradan Haiphong, Vietnam’a doğru yola çıktığını da öğrendiler.
Türkiye’den üçüncü ülkelere yola çıkan Almanya atıklarını taşıyan diğer konteynerler için tıklayın: Container_Numbers_-_Germany_Vietnam
Örgütler, ihracatçı ülkelerin, sevkiyatın sözleşmeye göre tamamlanamaması durumunda ihraç ettikleri atıkların geri gönderilmesini ve sorumluluk almalarını gerektiren Atık Sevkiyat Yönetmeliği (Madde 22) ve Basel Sözleşmesi (Madde 8) kurallarına dayanarak bu uygulamanın tamamen yasadışı olduğunun altını çiziyor.
Lojistik şirketlerinden alınan bir listeye göre, şu anda Türkiye’de COSCO, Sealand, MSC, Maersk and Hamburg Sud nakliye hatlarında Alman plastik atıklarıyla dolu en az 80 konteyner daha olduğu düşünülüyor.
Almanya’dan Vietnam’a doğrudan ihracat kesinlikle yasakken Alman atıklarının bu şekilde yönlendirilebilmesinin çirkin ve kabul edilemez olduğunu kaydeden Basel Eylem Ağı İcra Direktörü Jim Puckett, “Almanya bu atıkların ilk etapta Türkiye’ye ihracatına asla izin vermemeliydi. İkincisi, Türkiye talep ettiği zaman kesinlikle geri almalıydı. Şimdi onlara çağrıda bulunuyoruz” dedi.
‘Almanya sorumluluğunu üstlenmeli’Greenpeace Akdeniz Türkiye‘den Nihan Temiz Ataş da Almanya’nın Türkiye’ye ve şimdi dünyaya saçtığı atıkların sorumluluğunu üstlenmesinın zorunlu olduğunu söyledi: “AB, son Yeşil Yeni Anlaşma’da dünyanın geri kalanını Avrupa’nın atık sorunlarını yönetmeye zorlamama konusunda gerçekten ciddiyse, Türkiye’ye ve Vietnam’a gönderdiği tüm atıkları bir an önce geri almalı.”
Greenpeace Almanya‘dan kimya uzmanı Manfred Santen ise yeni Almanya hükümetinin atıkları azaltma ve temiz, mekanik geri dönüşüm yoluyla atık yönetimine yönelmesi gerektiğini, onları yakarak veya başka ülkelere tekrar gizlice göndererek yok etmekten vazgeçmesini istedi: “Şimdi Türkiye’den tüm atıkları geri almaları ve bunu ertelemeye çalışmamaları gerekiyor”.
Almanya’nın yasadışı atık sevkiyatına karşı biraraya gelen çevre örgütleri şöyle:
Basel Action Network Nexus 3 Foundation Greenpeace e.V., Germany Greenpeace Mediterranean Microplastic Research Group Zero Waste Europe Environmental Investigation Agency Consumers’ Association of Penang & Sahabat Alam Malaysia (Friends of the Earth Malaysia) GAIA