Dünyada, Dublin’den Sidney’e kadar şehirler, boş sokaklarda yetkililere büyük ölçekli projeleri uygulama ve hızlandırma fırsatı verdiği için, bisikletçiler ve yayalar lehine radikal bir şekilde yeniden şekilleniyor.
Bisiklet savunucuları ve çevre aktivistleri, hükümetleri canlanmanın uzun vadede ve pandeminin ötesinde sürmesini sağlamaya çağırıyorlar.
Belediye başkanı Kostas Bakoyannis’e göre, Yunanistan’ın başkenti pandemi tarafından hızlandırılmış en iddialı gençleştirme planlarından birine girişiyor. Geçen hafta bisikletçiler ve yayalar için 50.000 metrekarelik kamusal alan tahsis etme planları açıklandı. Planın merkezinde, tarihi merkezdeki arkeolojik alanları birleştiren dört millik bir büyük geçit yer alacak. Kaldırımlar genişletilecek, bulvarlar yayalaştırılacak, meydanlar genişletilecek ve Akropolis’in altındaki alanlardan trafik yasaklanacak.
Geçen yıl Atina’nın en genç belediye başkanı seçilen Bakoyanni, pandeminin yıllar sürecek altyapı çalışmalarının hızlandırılmasında rol oynadığını açıkça kabul ediyor. “Hayat boyu bir kez fırsatımız var ve tüm kamu çalışmalarımızı hızla ileriye taşıyoruz” diyen başkan, “Amaç kamusal alanı arabalardan kurtarmak, yürümek ve şehrin tadını çıkarmak isteyen insanlara vermek. Atina daha temiz, daha yeşil ve daha iyi aydınlatılmış olacak.” ifadelerini kullandı.
YENİ BİSİKLET YOLLARI AÇILIYOR
Budapeşte’de, geçtiğimiz ay şehrin en işlek yollarında geçici bisiklet yolları tanıtıldı. Geçen yıl büyük ölçüde yeşil bir platformda seçilen belediye başkanı Gergely Karácsony, birçok insanın pandemi sırasında mükemmel ama genellikle paketlenmiş toplu taşıma sistemine bağlı olma umuduyla rahatsızlıklarını ifade ettikten sonra şeritleri tanıtmakta çok az sorun yaşadı.
Belediye başkanı, trafik seviyelerini izlediğini ve hayat normale döndüğünde bazı geçici şeritlerin kalabileceğini söyledi. Gelecekte daha fazla bisiklet yolunun nereye ve nasıl sokulacağına dair halkın katılımını planlıyor.
BİSİKLET TAMİRLERİ İÇİN ÖDENEK
Paris’te yaklaşık 20 mil’lik geçici bisiklet şeritleri kuruldu, bu da haklarının ellerinden alındığını protesto eden araba lobicilerinin hoşnutsuzluğuna yol açtı. Rue de Rivoli ve büyük bir doğu-batı yolu olan Rue Saint Antoine gibi ana yollar yavaş yavaş özel araçlara kapatılıyor ve şehirde 30 mil daha bisiklet şeridi önerileri var.
Birçok Parislinin, Fransız başkentinin bisiklet kullanımını teşvik etmek için 20 milyon € (18 milyon £) planlanmasının bir parçası olarak eski bisikletleri tamir etmeleri için 50 € teklif ediliyor.
Bisiklet seyahatine yönelik yeni hareketi destekleyenler, Paris’te araçla ortalama yolculuğu 2,5 mil – çoğu için bisikletle rahat bir mesafe – gösteren ve diğeri kilitleme sırasında egzoz dumanı eksikliğinin önemli ölçüde azaldığını gösteren son çalışmalara işaret ediyor.